Поиск авторов по алфавиту

Автор:Белокуров С. А.

Белокуров С. А. К материалам для истории Московских соборов 1666-1667 гг.

Разбивка страниц настоящей электронной статьи соответствует оригиналу.

 

Христианское чтение. 1886. № 1-2. СПБ.

 

С. А. Белокуров

 

К материалам для истории Московских соборов 1666-1667 гг.1)

 

Послание восточным патриархам—Макарию Антиохийскому и Паисию Александрийскому, приехавшим в Москву для суда над патриархом Никоном. — (Рук. Моск. Син. Библ. № 684, стр. 460—467).

 

Всесвятейшии патриархи!

Якоже древле правою истинного евангельскаго учения стезею ходящий, благочестивейший царие гречестии, Аркадий же и Онорий Христолюбивии самодержцы за велию ко Христу Богу любовь, велие о православной вере и благочестивой церкви Христовой попечение творяху, в своем благочестивом в христолюбивому архиерею Флавиану послании глаголющий сице: ничтоже нам тако потщательно, яко святых церквей попечение и сущыя во Христе веры неблазнейшая твердь.—Тако правым истиннаго евангельскаго учения путем ходяй, в прекрасную православия порфиру одеянный, многоценною благочестия диадимою удобренный и златозарным правды же и правовериа венцем боговенчанный царь наш Алексий Михаилович христолюбивый всеа россии само-

1) Печатаемое ныне послание к восточным патриархам; Макарию Антиохийскому и Паисию Александрийскому—из рук. Моск. Син. Библ. № 684— в рукописи не имеет никакого заголовка.—Но по своему содержанию оно несомненно написано к восточным патриархам—«вы, о всесвятейшие патриархи... из стран далечайших к граду Москвы... потщастеся богопоспешно пришествовати».... «вы, богомудрыя восточныя церкве учителя» и проч... совсем другое дело —решение вопроса кем или от чьего имени и когда оно было писано.—На последний вопрос, кажется,дадим верный ответ, если, судя по содержанию, скажем, что это послание к восточным патриархам написано уже по приезде их в Москву.—Быть может это послание принадлежит к тем речам, которыми приветствовали патриархов при въезде их в Москву т. е.другими словами говоря—быть может, это послание-—одна из подобных речей? По содержанию своему оно близко подходит к подобным речам.—В нем выражается радость о благополучном прибытии в Москву восточных патриархов, — соли земли, света мира камня веры, правила благочестия, — и вместе с тем выражается на-

 

 

293 —

держец с царствующим пророком в Господу Богу глаголют: Господи, возлюбих благолепие дому твоего, о благолепии дому божьего и благолепом православные цервке российския правлении же и благостроении всегда печется и тщится.—По царскому бо благополезному его попечению и богодвиженому тщанию вы о всесвятейшии патриархи, суще соль земли, суще свет мира, суще камень веры, суще правило благочестия, яко избранная Богоподражателе из стран далечейших в благочестиву царствующу граду Москвы в благополезное православныя церкве российския с величайшими труды потщастеся богопоспешно пришествовати,— о их же пришествии богопоспешном—кто ли не веселится? кто не радуется, кто не тешится? истинно Боговенчанный и христолюбивый царь наш всечестная лица ваша зрети благоусердко желавый, иже к давшему ему духовное веселие с богодуховным псаломником, богодуховно восклицает: дал еси веселие в сердце мое; веселится зело богособранный всесвященный собор, вы богомудрые восточные церкве учителя,—от востока Христа Бога нашего (сице бо Христос наречеся в божественном писании глаголющим се муж восток имя ему) истинному учению Богодуховне наученныя, в благополезное церковных дел содейство, Богодвижне семо пришедшыя зрети желавый, радуется зело; зело же радуйся, к вам тревожделенным отце-началником с божественным апостолом восклицает; тожде же и вы радуйтеся и срадуйтеся мне, словесное стадо Христово в Богозданной православные церкве российская овчарни пребывающее, вы, добрые пастыри,—пастыреначальнику Христу Богу добре последуще, в душеполезное всея благочестивые россии благое семо Богопоспешно пришедшыя зрети желавый тешится зело. Зело же утешающеся,—к небесному утешителю воскли-

дежда, что с прибытием их превратится раздор в русской церкви, — всекрасная жена, в солнце облеченная, православная церковь российская, доселе вдовствовавшая, духовным браком богоизбранному мужу своему собрачится, словесное стадо Христово в благочестивом царстве российстем. . богопоставленному пастырю своему... богопоспешно вручитея.—Восточных патриархов приветствовали при въезде их в Москву речами—за городом Иларион, архиепископ рязанский; у земляного города вала—Павел, митрополит Крутицкий; на лобном месте—Лаврентий, митрополит казанский, в пред вступлением их в Успенский собор—Питирим, митрополит новгородский (Макарий, XII, 533); подобные же речи вероятно произносились и в другое время, при разных случаях... Быть может, повторим, наше послание и есть одно из подобных речей.

 

 

294 —

цает: жезл твой и палица твоя тии мя утешиша.—Но кто есть сей жезл, кто палица?—Есть небесный утешитель, всесвятый дух Божий, яко некий богомудрый учитель церковный учительствует, глаголя сице». Божественный жезл он и утешительная палица, чрез еже ударяти в действующая врачевание—дух есть. Но чесо ради все благочестивое царство российское с благочестивно царствующим о благополучном пришествии вашем веселится, радуется же и тешится? Сего ради— яко благодействительною всесвятаго духа благодатию и богопоспешным вашим священноначальническим начальнодейством (елма бо—по божественному апостолу глаголющу: исполнити мою радость, да тожде мудрствуете, с душевни единомудрствующе, уже вес православный род российскии единодушно тожде возмудрствует) уже злосеянный умовредных расколов плевел весма искоренится; уже всекрасная жена, в солнце облеченченная, православная церковь российская, доселе вдовствовавшая, духовным браком Богоизбранному мужу своему богопомощно собрачится; уже словесное стадо Христово в благочестивом царстве российстем, правою спасения стезею ходящее, богопоставленному крайнейшему пастырю своему, дверию внидущому, богопоспещно вручится; уже богозданный православные церкве российский корабль по бурном мира сего мори, богохранене плавствующ (понеже бо, яко в начале проповеди евангельский веровавший единомудренни и единодушни бяху,—по божественному писанию глаголющу: множества же веровавших бе сердце и душа едина; тако ныне правоверно в Христа Бога верующим, единосердным и единодушным-благолепотствует быти). Фарисейским душевредных распрь же и расколов кораблем духом бурным сокрушившимся, в благотихое душеспасительного единосердия, единодушия, единоумия и единомудрия пристанище притечет же и от богоданного себе кормчия правым слова Божьего кормилом воскормится право.—Но слово текущее в благолепую вашу похвалу, что речет к вам, к вам, благолепая церкве восточные похвало, достохвальнии всесвятейшии патриархи, иже Богопомоществуеми проходите глубокое сверепих агарянских гонений море, проходите непостоянную многокозненных вражииих напастей воду, проходите в царство божие идуще (ибо по божественному писанию, глаголющу: многими печалми подобает нам внити во царство Божие); многопламенный великих скорбей огнь, горящ убо не сжигающ же, но яко злато, благочестивые души вашы, многоценным любе Бо-

 

 

295 -

жия златом благолепно позлащенные чистящии; ибо по некоему во святых учителю церковному глаголюшу: якоже огнь творит искусишее злато, егда ему сбывает, тако и златым душам приходящи печаль — чистшыя я делает и искусншыя, понеже древле и богоизбранным архиереем на селенский собор ефесскии стекшимся, от Богоглаголива во святых Кирилла александрийскаго речеся сице: сии бо благочестия учителе столпи и кровы веры, пирги незыблемии, пристанища тихоносива, вернии и мудрии домостроителе, мудрии архитектони, небесное плавание иравноангельское житие на земли провождающии, пророков ссельницы, апостолов сопрестольницы, святых церквей предстателе, убо благоподражателне, в благолепую похвалу вашу текущее слово речет к вам, всесвятейшии патриархи сице: вы есте богодухновеннии пророков ссельницы, священноначальнии апостолов сопристольницы, богопоставленнии церквей святых предстателе, богомудрии домов божиих архитектони, тихоносивая благочестия пристанища, незыблемии православна столпи, непоколеблемии веры пирги, яснозарнии евангельского учения светилницы, не под спудом лежащий, но на свещниче церковном светящий убо миру, освещаемии же от всесветлые лампады Христа сына Божиего, о немже пророчески речеся: спасение же мое, яко лампада вожжется,— сия бо лампада есть единородный сын Божий Христос Бог наш, человеколюбивый рода человеча спаситель, яко некий во святых богомудрый учитель церковный сказует, глаголя сице: и появися бо нам, яко в нощи и во тме, лампада сын божественный свет веровавших душам впущающ. Темже аще кто зде обрящется или догматы церковные зыблющ, или предания апостольская колибающ или во истинном евангельской учении слепотствуют или боготканные единости церковные ризу раздирающ и вы, всесвятейшии патриархи, яко не зиблемии столпи зиблюшаго укрепляйте; яко не поколебимии пирги — колибающаго утверждайте; яко златоварнии светильницы слепотствующаго просвещайте; та же яко богопоставленная единости церковныя правила раздирающего на правую единомудрия же и мира стезю наставляйте с божественным апостолом ко всем сицевым глаголюще: прочее, братие, радуйтеся, совершайтеся, утетайтеся, тожде мудрствуйте. мирствуйте и Бог любвеи мира будет с вами. Елма же богоизбранный духа святого сосуд — божественный апостоле Павел да о царех молитвы творятся—молит глаголя сице: молю же первое всех творити моления, молитвы, прошения, благодарения о всех челове-

 

 

296 —

цех о царех и всея в преимуществе сущих, да тихое и безмолвное житие преживем во всяком благочестии и честности.—Убо, о всесвятейший патриархи, вам, яко апостолоподражателем сущым теплейшым к Господу Богу молебником, благодепоствует творити моление о благочестивейшем Государе нашем Царе и великом князе алексии Михаиловиче всеа великие и малые и белые россии самодержце, златозарными евангельского учения и истинного богомудрия лучами облистанном, иже яко светлейшее благочестия солнце вся в мрачной скудости и убожества тме седящия же и милости царския просящыя ясносиательным великие милости светом освещает; творити молитвы о христолюбивейшей царице Государыне нашей и великой княгини марии илиичне, многоценными всяких богоугодные добродетелей бисерми удобренной, яже яко маслина плодовита благовонное великие милости масло на нищыя же и убогия обильно изливает.—Творити прошения о благороднейшем Государе нашем царевиче и великом князе Алексии Алексиевиче, о благороднейшем Государе нашем царевиче и великом князе Феодоре Алексеевиче, о благороднейшем Государе нашем царевиче и великом князе Симеоне Алексеевиче и о христолюбивейших царевнах наших благовонными благочестия, православия и правоверия цветами украшенныя.—Молитися о преизящном синклите царском, и о всем благочестивом царстве российской, да тихое и безмолвное преживем житие благочестно. Темже да и вы, всесватейшии патриархи, добрии стада Христова пастырие, словесные овцы Христовы пастырству вашему врученные, алчущыя убо здравый евангельского учении нажитом питающе жаждущыя же животными слова Божиего водами напаяюще, блуждающыя же на правую спасения стезю наставляюще, всецело и благоздраво поживете многа лета, та же по еже благоподвижно претещи поприще временные жизни в небесную овчарню со словесными овцы пастырству вашему врученными пришедше, от пастыроначальника Христа Бога вашего человеколюбива жизнодавца нетленную трудов пастырских мзду жизнь вечную восприяти сподобитеся усердно желаю

и p р т или желаем.

(Последние слова обрезаны, вероятно при переплете).

 

Сообщил С. Белокуров.


Страница сгенерирована за 0.23 секунд !
Map Яндекс цитирования Яндекс.Метрика

Правообладателям
Контактный e-mail: odinblag@gmail.com

© Гребневский храм Одинцовского благочиния Московской епархии Русской Православной Церкви. Копирование материалов сайта возможно только с нашего разрешения.